сряда, 14 януари 2009 г.

Студентски напъни. Поколенчески запек.


Поколението на демокрацията днес навърши 20 години – с камъни, боксове и качулки. Да ви е честито. Първоначално протестът пред НС беше обявен като студентски. Скоро обаче стана ясно, че зад етикета “студенти” пред парламента са се скупчили и футболни фенове, които се оказаха младежи с настоение за меле. И ако за две десетилетки гражданското общество е пораснало до това положение, мога да кажа само едно – срам ме ме. Срам ме е, че моите протестиращи връстници не могат да формулират исканията си по-конкретно и адекватно от “бъдеще за България” и “промяна на статуквото”. Срам ме е и от слуховете, че се раздават дребни банкноти на студенти, за да излязат на улицата.
Екшънът, разиграл се пред Народното събрание, само привидно напомни за случилото се през 1997. Иначе нямаше нищо общо – нито политическа идея, която да обедини будните студенскИ съвестИ, нито силна опозиция, която да поведе народа в различна желана посока. Нямаше и идеалисти. А депутатите гледаха мълчаливо през прозорците. Припомниха си сцени от януарските събития преди 12 години. И като че ли изпитаха страх историята да не се повтори. Такава “опасност” обаче няма. Защото поколението, което израсна с Азис, очевидно може да надигне глас, само за да произнесе поредното клише; може да излезе на площата, за да хвъли самоцелно камък. И толкова.А най-тъжно ми е, че съм част от това поколение...

3 коментара:

Tanya каза...

Ася, хора като теб и мен,и много други наши "мислещи" връстници сме наистина част от ТОВА поколение. Но не трябва да се срамуваме, че сме като тези с камъните, юмруците, клишетата - защото не сме като тях, а че сме в ъгъла и не надигаме глас. И докато една част от това същото поколение намира спасението си извън китната ни родина, ние ще си стоим тук и идеалистично ще се опитваме да бъдем в буднИ съвестИ. Но,напълно си права - не може така да се "променя статуквото" и т. н.,а днешният vox populi, беше по-скоро срамен, отколкото Божи...

Александър Кръстев каза...

А какво променяш?

:)

Asya Metodieva каза...

Скипи Алекс, за мое голямо щастие съм избрала професия, с която ясно мога заявявам гражданската си позиция. А, дай боже, някой ден и да променям. Самоцелното трошене не е моят начин. Когато имаш цел, нещата стоят различно - тогава всеки хвърлен камък по парламента може да е оправдан. В случая обаче считам, че сме изправени пред друг сценарий. Журналистическият ми и студентски ентусиазъм ме кара да желая поне една малка революция като тази от 1997-ма, която да преживея и която да промени България към по-добро бъдеще. Уви, в момента не намирам нито политическа алтернатива за такова усилие, нито достатъчно сплотено и мислещо ядро от разгневени млади хора. Вероятно трябва да изберем по-подходящ момент?!